Tuesday, November 23, 2010

How Life Goes



"Experience is how life catches up with us and teaches us to love and forgive each other"
Judy Collins

Apabila aku gembira, hati berbunga ceria. Haruman cinta merebak ke seluruh anggota. Aku melihat dunia seakan tersenyum melihat gelagatku, aku pun berterima kasih pada jasanya menemaniku kini dan bersyukur pada tuhan yang Maha Penyayang. 

Namun, langit tidak selalu cerah. Mendung dan ribut pula melanda, gelap pada pandangan mata, takut perasaan di hati, kesedihan menyelubungi diri. Jiwa merintih pada yang Esa, mana jalan menuju cahaya? Cahaya mentari yang setia menemani aku dalam suka dan tawa. Mengapa cahaya itu menghilang? Mengapa dalam sedih kau pergi tinggal aku sendirian. Hipokrit!!

Dunia kau memang tidak adil! Tuhan kau.... ah! Mengapa aku mesti laluinya semua ini? Kenapa? Mengapa hidupku tidak boleh selalu gembira bersama mereka yang aku sayang? Mengapa perlu ada jurang benci dan tidak puas hati antara kami? Mengapa bebanan ini menimpa berkali-kali. Apa yang hidup ini ingin memberitahu aku.
Aku tidak faham!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Belajarlah bersangka baik kepada Allah. Segala yang berlaku di dunia ini adalah atas kehendakNya. Tiada satu kuasa yang mampu menghalang dan mengindari daripada takdir yang telah ditetapkan. Semua ini sebagai suatu ujian dan pedoman bagi mereka yang tahu berfikir. Ambillah iktibar daripada apa yang berlaku serta janganlah cepat sangat menghukum sesuatu. Tengoklah kekurangan diri sendiri, mungkin dari situ punca permasalah. 

Tawa dan tangis tidak pernah lari daripada kehidupan manusia. Dari situ kita belajar bersabar dan bersyukur. Pembelajaran itulah dinamakan pengalaman. Pengalaman menjadi guru setia. Namun kita ini suka sangat bersikap  seperti orang yang sering jatuh lubang sama berkali-kali. Bukan tidak jalan itu ada lubang di hadapan, cuma malas nak cari jalan lain. Tapi bila dah jatuh sakit, bila dah sakit marah. Itulah kita.

Apabila kita sudah tahu perangai seseorang itu bagaimana, pemarah ke? perkara yang dia tidak suka ke? jangan dijolok sifat itu. Perbuatan itu menunjuk sikap tidak kematangan kita. Bila mereka marah, kita marah balik kat dia. Padahal kita yang cari pasal. Itu cara kita melayan orang.

Bagaimana orang yang tidak tahu melayan kita. hurm jadilah seperti ini.


Buat sehabis baik yang mungkin membalas keburukan dengan kebaikan. Betul! kita ada tahap kesabaran kita, suatu hari akan meletus juga. Tetapi selagi kita mampu menahan, tahan sekuatnya. Sambil itu berdoalah kepada Allah. Insyaallah perbuatan yang baik itu menimbulkan rahmat daripada Allah S.W.T



2 comments: